Ségolène Jacmin et sa soeur Alexandre, fondatrices de Façon Jacmin     © Fifty & Me

Inspirational Talk – Façon Jacmin – Ségolène Jacmin

    © Fifty & Me

Met een paar mensen een zaak opstarten is niet echt ongewoon. Met je tweelingzus daarentegen toch ietsje meer. Het hield Ségolène Jacmin en zus Alexandra een paar jaar geleden alvast niet tegen om voor eigen rekening te beginnen. Daaruit ontsproot ‘Façon Jacmin’, de vrucht van een buitengewone complementariteit, en tegelijk een evidente keuze als je het parcours van deze twee jongedames erop nagaat.

Pragmatisme meets creativiteit

Terwijl haar zus een heel andere weg insloeg, stond het voor Ségolène Jacmin, een echt wiskundewonder, in de sterren geschreven dat ze voor ingenieur zou gaan studeren. “En ik hield enorm van die studies, maar een carrière als ingenieur zag ik dan toch niet echt zitten. En dus begon ik aan een master bedrijfsmanagement op de Vlerick Business School in Gent. Een slimme zet, want plots ging er een hele nieuwe waaier aan beroepsmogelijkheden voor me open. Een avontuur als strategisch consultant was de eerste stap. Mijn tweelingzus is eerder het creatieve type, op dat vlak zijn we toch wat tegenpolen. Ze volgde styling aan La Cambre, en heeft ook gewerkt voor Martin Margiela in Parijs en voor de grote Jean-Paul Gaultier. En toch, toen het eerste idee in mijn hoofd oppopte, trok ik er meteen mee naar Alexandra, al was ze in het begin niet echt geneigd om mee te gaan in mijn plannetje. Dat deed toch een beetje pijn!” (lacht)

Terwijl de jaren voorbijgaan groeit bij Ségolène de aandrang en de behoefte om wat meer voeling te krijgen met het terrein. Een eigen zaak starten bleek de logische volgende stap. De droom om een eigen zaak te starten sluimerde al langer, maar het ontbrak haar een beetje aan concrete plannen. En dus besluit ze haar carrière een nieuwe wending te geven en tijd te nemen om haar ideeën te laten rijpen. “Ik ruilde mijn job tijdelijk om voor een baan die wat meer in de richting van ondernemen ging. En zo belandde ik bij het Luikse Job’In Design, een bedrijfje dat ondernemers adviseert. De perfecte manier om in alle rust mijn opties af te wegen en tegelijk een heel fijne job rond ondernemen te doen.”

Een denimsjaal, dat bleek uiteindelijk de trigger. We spreken Kerstmis 2014, en Ségolène Jacmin krijgt van haar zus een van de leukste cadeaus ooit. “Een collega bij Job’In Design wilde ook graag op zichzelf beginnen, waarop we beslisten om samen iets te proberen. We boden handgeweven sjaals uit Peru aan in mooie, handige tasjes. Ik denk dat dat mijn zus aan het denken heeft gezet. Een paar maanden later, met kerst, kwam Alexandra af met een hele rist tekeningen. En vooral: met een concept. Een beter kerstgeschenk kon ik me op dat moment niet inbeelden.”

Hoogwaardig Japans denim

Het concept van Façon Jacmin is doodeenvoudig, maar o zo slim: een volledig assortiment denimkleding. Een keuze die groeide uit de mode-ervaring van Alexandra Jacmin, namelijk dat denim beperkt was tot jeansbroeken en -jacks. Het is nochtans een van de zeldzame materialen die mooier worden met de jaren, en toch hebben maar heel weinig merken een heel gamma in het bekende textiel. Wanneer ze zich afvragen hoe dat eigenlijk komt, hebben onze zussen meteen ook hun businessmodel beet. “We willen het slimme, vernuftige karakter van denim ten volle uitspelen, door een kledinglijn aan te bieden die uitsluitend uit dit materiaal gemaakt is. Het feit dat denim van nature vervaagt, maakt dat jeanskleding een verhaal kan vertellen. Je levensverhaal bijvoorbeeld. Zoals een jas, die in het begin eerder stroef aanvoelt, maar zich nadien mooi vormt naar de schouders van de drager. En omdat mijn zus dol is op blauw en indigo, is denim een stof waarmee ze met plezier aan de slag gaat.”

Voor hun collectie kiezen de zusjes Jacmin niet zomaar eender welk type jeans. Ze gebruiken Japans denim, dat toch wat specialer is dan het klassieke denim dat we kennen. “Japans denim is veel dichter geweven. Dat geeft het meer klasse, en het blauw is zo diep dat het indigo wordt.  Het wordt trouwens gemaakt in fabrieken die de perfectie nastreven, een echt oog voor detail hebben én hun personeel fair behandelen. We willen immers enkel samenwerken met ethische fabrieken. En ook het ecologische aspect ligt ons na aan het hart, daarom laten we de stukken op basis van dat Japanse denim in Europa vervaardigen.”

Erkenning en wereldwijde ambitie

De opmars van Ségolène en Alexandra Jacmin kreeg een heuse boost dankzij een reeks gerenommeerde awards, denken we aan Best Talent 2016 van C’est du Belge, of Best Emerging Talent tijdens de Belgian Fashion Awards 2017. “Die erkenning doet enorm deugd, zeker omdat je toch altijd een beetje in je eigen coconnetje zit wanneer je met een zaak start. Als je er zelf volop in zit, ben je zelf nooit helemaal tevreden. Die twee prijzen hielpen ons om een avondje stil te staan bij wat we verwezenlijkt hadden, tegen onszelf te zeggen dat we goed bezig zijn. En ook de commerciële effecten zijn ernaar: meer visibiliteit, een sterker imago, meer persaandacht én meer websitebezoekers.”

Reden te meer dus om op internationale schaal te denken!? “We willen graag een wereldwijde referentie worden op het vlak van denimkleding. Ons doel is om eerst via B2B te groeien in Europa en Azië, en hopelijk gaan daarna ook de Verenigde Staten voor de bijl. In Europa focussen we vooral op Frankrijk, Duitsland en Nederland. En uiteraard proberen we ook via onze boetiek en onze website verder te groeien.”

Wil je graag weten hoe belangrijk en nuttig complementariteit kan zijn in een eigen zaak? Kom dan op maandag 21 oktober 2019 luisteren naar Ségolène Jacmin tijdens haar inspirational talk op Young Talent in Action XXL, waar ze haar hele verhaal uit de doeken doet. Schrijf je snel in: https://xxl.youngtalentinaction.be/nl/program/inspire-your-future/segolene-jacmin

play

Word YTiA Ambassador!

Young Talent in Action: elke jongere zonder job is er een te veel.

    Word YTiA Ambassador!
    Word YTiA Ambassador!

Password reset instructions will be sent to your registered email address.