Nancy de Fays, fondatrice de LINE INC

Inspirational Talk – LINE INC – Nancy de Fays

Samen met haar partner richtte Nancy de Fays LINE INC op. Hun product is tegelijk accu, harde schijf en docking station voor laptops. Na twee jaar in China is dit koppel Belgische ondernemers weer in Europa, in Berlijn om precies te zijn. Ze hebben zo hun ups en downs gehad, maar nu hebben ze grootse plannen.

Ondernemen is backpacken

Wanneer ze elkaar tijdens een stage in San Francisco ontmoeten, doet Nancy de Fays haar idee uit de doeken. De aanleiding? Een slechte ervaring tijdens haar eerste maanden bij Deloitte, haar eerste werkgever: “Ik was onderweg met het vliegtuig, en de batterij van mijn laptop was leeg. En toen merkte ik dat ik mijn lader vergeten was in Brussel. Ik kon mijn presentatie dus niet geven aan mijn klant, die uiteraard woedend was. Ik vertelde erover aan Quentin, en vroeg hem of het geen goed idee zou zijn om een draagbare accu te ontwikkelen voor laptops, vooral voor mensen die vaak op zakenreis zijn zoals ik. Ik beeldde me iets moois en functioneels in, tegelijk accu en harde schijf. Dat beeld diende als basis voor ons project. Apple had ook net zijn nieuwe Macbooks met USB-C gelanceerd, het begon ons te dagen dat een soort van docking-concept best handig zou kunnen zijn om te vermijden dat mensen lagen te knoeien met allerhande kabels”.

Maar ondernemen is meer dan een rustig gezondheidswandelingetje. De weg ligt bezaaid met obstakels, en zij die slagen, zijn zij die na een tegenslag opstaan en weer doorgaan. Nancy de Fays legt het uit aan de hand van een metafoor: “Voor mij heeft ondernemen iets van een backpacktrip die helemaal fout loopt. Op zo' moment weet je even niet wat te doen en wat er nog op je afkomt. Je valt zonder eten, er wordt iemand ziek, je raakt je paspoort of bankkaart kwijt enz. Mensen denken vaak dat ondernemen een paradijs is, dat het twee weken hard werken is en daarna één grote speeltuin, maar niets is minder waar”. 

De kortetermijngeneratie

Waar Nancy de Fays het heel moeilijk mee heeft gehad, is dat het heel lang kan duren voor je echt van je eigen zaak kunt leven. En net dat aspect maakt de beproeving extra zwaar: “Als je je in zo'n avontuur stort, weet je eigenlijk niet of het wel gaat werken. Het duurt dikwijls even voor je met je start-up echt naam maakt en geld begint te verdienen. Meestal moet je toch vijf tot acht jaar rekenen. De oprichters van ondernemingen en start-ups die ik spreek, hebben hun zaak meestal al een jaar of zeven, maar kunnen zich pas sinds twee jaar een deftig loon uitkeren. Je moet dus geduld hebben. Alsof je een helling oprijdt waar geen einde aan lijkt te komen. En daar moet je op voorbereid zijn.” 

Volgens Nancy de Fays is dat nu net waar het schoentje knelt bij de huidige generatie. Ze vindt dat de aandachtsspanne van jongeren steeds korter wordt, dat ze het almaar moeilijker hebben om zich lang voor iets te engageren. En laat dat nu essentieel zijn als ondernemer: “Onze generatie torst een enorm bindingsprobleem. Er wordt steeds minder getrouwd, mensen houden het gemiddeld niet langer dan een jaar of twee uit in een job, om dan te beslissen dat ze de wereld willen rondtrekken. Onze ouders bleven vaak vijf tot tien jaar hetzelfde doen. En die focus is enorm belangrijk als je je start-up van de grond wilt krijgen. Als je je niet voor de lange termijn kunt of wilt binden, dan begin je er beter niet aan.” 

Eerder een sterk merk dan een sterk product

Nu ze na hun Chinese avontuur weer terug in Europa zijn, denken Nancy de Fays en Quentin Malgaud aan een schaalvergroting om het te maken op de hyperconcurrentiële techmarkt: “We zitten nog niet in de scale-upfase, maar het kan wel sneller gaan dan voordien.  Tegen het einde van het jaar willen we er meer mensen bij, en daarna beginnen we aan een expansiefase zodra ons product stabiel is, de markt er klaar voor is en we het vereiste distributienet hebben. Veel geld uitgeven en gemotiveerde mensen zoeken, daar komt het eigenlijk op neer.” 

Hoe dan ook, de langetermijnvisie van LINE INC is niet om uit te groeien tot baanbrekend product, wel om gezien te worden als referentiemerk op de markt: “We willen meer dan zomaar een product aanbieden. We willen ons opwerpen als een merk dat duurzame premium-apparatuur maakt en de dingen een tikkeltje anders aanpakt. Een merk dat niet meer weg te denken is in je werkende leven, met mooie en hoogwaardige objecten.”

Zin om meer te weten over de mythes en werkelijkheden van een start-up?  Kom dan zeker luisteren naar de Inspirational Talk van Nancy de Fays op 21 oktober tijdens YTiA XXL. Meer info vind je op: https://xxl.youngtalentinaction.be/fr/program/inspire-your-future/nancy-de-fays

play

Word YTiA Ambassador!

Young Talent in Action: elke jongere zonder job is er een te veel.

    Word YTiA Ambassador!
    Word YTiA Ambassador!

Password reset instructions will be sent to your registered email address.