Jonathan Kubben Quiñonez, fondateur de Mom I'm Fine     © Jonathan Kubben Quiñonez

Jonathan Kubben Quiñonez – Mom I’m Fine

    © Jonathan Kubben Quiñonez

Je kent het wel: je trekt eropuit in je eentje, en voor, tijdens en na je trip moet je je ouders de hele tijd sussen. Het gegeven is zo alledaags dat Jonathan Kubben Quiñonez besloot om het in een concept te gieten. Een schot in de roos, zo blijkt. “Als je zelf een moeder hebt met Latijns-Amerikaanse roots en bijhorend temperament, dan begrijpen we elkaar waarschijnlijk”, aldus Jonathan. Young Talent in Action sprak met de jonge ondernemer achter dit wereldwijde succes.

De beste ideeën komen vaak uit verrassende hoek

Het zou kunnen dat je het volgende verhaal al eens hebt gehoord. Voor hij met Mom I’m Fine begon, had onze jonge globetrotter al eens een grappige poging gedaan om zijn moeder gerust te stellen: “Ik zat op Tomorrowland en had op een bord geschreven ‘Mom, I’m not on drugs, I’m just that happy! I love you’ (in het Nederlands : ‘Ma, ik zit niet aan de drugs, ik ben gewoon supergelukkig! Ik hou van je!), en daar kwam nogal wat reactie op.” Het was die actie die aan de basis lag van Mom I’m Fine: “De boodschap op het bord tijdens Tomorrowland was een tikkeltje te lang. Ik heb dus eerst mijn concept wat bijgeschaafd door de missie, visie en waarden te bepalen. En dan heb ik de sprong gewaagd.”

Mom I’m Fine is een idee waar Jonathan Kubben Quiñonez eigenlijk al mee speelt sinds een moment in zijn leven dat hij vooral wilde reizen: “Het probleem met reizen is niet zozeer dat het geld kost, maar vooral dat het niks opbrengt. Op een bepaald moment kwam ik uit op een filmpje dat ‘Where The Hell is Matt?’ heette. Het dateerde uit 2007, van Instagram was dus nog geen sprake en YouTube kwam nog maar net piepen. In de plaats van een foto te nemen, had Matt een filmpje van zichzelf gemaakt terwijl hij een onnozel dansje deed. En dat had succes, want iedereen wilde samen met hem dansen. Enkel dat filmpje werd maar liefst 50 miljoen keer bekeken, in die tijd gigantisch veel. Vervolgens merkte ik in zijn andere filmpjes dat op het einde altijd de sponsors vermeld werden. Hij reisde dus niet enkel de wereld rond, hij werd er ook nog eens voor betaald! Ik besloot dezelfde weg op te gaan, mijn hart en ziel in een project te stoppen en tal van merken op te zoeken. Enkel bij NRJ hadden ze wel oren naar mijn plan. Budget hadden ze niet, maar ze wilde me wel visibiliteit geven.” We spreken dan 2016, en Mom I’m Fine was geboren.

Een geboren ondernemer

De zin om te ondernemen zat er altijd al in bij Jonathan Kubben Quiñonez. En zodra hij meerderjarig was, ging hij er dan ook mee aan de slag. “Net zoals zovelen viel ik een beetje in een zwart gaat aan het einde van de middelbare school. Ik had zin om de nodige bagage te vergaren, iets te studeren waar ik leerde hoe ik een bedrijfje uit de grond stampte. En dus begon ik aan een opleiding communicatie aan de European Communication School. Een heel praktijkgerichte school, waar het me enorm beviel. Ik had er het geluk dat ik les kreeg van een professor in de marketing aan wie mijn ideeën kwijt kon. Want die had ik te over, en vastberadenheid ook, maar ik had nog geen netwerk. En hij wel, hij leidde al een aantal firma’s. Hij stelde voor om een keertje per maand af te spreken, waarbij ik dan mijn ideeën uit de doeken deed en hij me hielp ze te structureren.”

Uiteindelijk ziet zijn prof marketing wel iets in twee ideeën. Het eerste was een alternatief voor het hotelsysteem, maar dat bleek wat te complex. Het tweede was een platform voor last-minutediensten: “Mijn generatie, die van de millenials, wil alles, en wel meteen. We noemen dat weleens ‘onmiddellijke voldoening’ of ‘instant gratification’. Welnu, ik wilde een platform aanbieden met allerlei soorten diensten: vakleerkrachten, kappers, loodgieters … die bereid waren om spoeddiensten te verlenen. Ik wilde ook de dienstverleners zelf een handje toesteken, door ze te helpen om klanten te vinden en zo hoge kosten te vermijden om bijvoorbeeld een betere plek te krijgen in de Google-zoekresultaten. Het principe was eenvoudig: de vraag werd verstuurd naar een hele database, waarna de aanvrager live de resultaten te zien kreeg van zijn zoekopdracht, op basis van een quoteringssysteem.”

Jammer genoeg ervaart Jonathan Kubben Quiñonez met dit idee ook zijn eerste professionele mislukking, bij gebrek aan hulp: “Ik werkte als een gek, en legde het resultaat van mijn werk voor aan mijn prof. Hij zag wel potentieel, en wilde graag investeren. Maar omdat hij niet de tijd had om de hele onderneming zelf te beheren, bracht hij me in contact met een derde partner. Het probleem was dat die niks deed. In die periode werkte ik overdag fulltime als consultant, van negen tot zes. Na het werk ging ik eerst een uurtje of twee sporten, en daarna werkte ik een paar uur aan een project dat op dat moment nog niets opbracht. Tot het water me aan de lippen stond. En toen ontdekte ik dat ik wilde gaan reizen.”

Content creators verenigen en verdedigen

Het cultuurverschil tussen landen is vaak groot, dat ondervond Jonathan Kubben Quiñonez op zijn reizen aan den lijve. Ook op digitaal vlak trouwens. Als influencer (al verkiest hij de term content creator), stelde hij met eigen ogen vast hoe België – en bij uitbreiding heel Europa – toch wat achterophinkt: “In Mexico, dat me aanvankelijk een minder ontwikkeld land leek, explodeert de social media. De budgetten die ze er daar tegenaan smijten zijn indrukwekkend. De bekendste Mexicaanse influencer heeft 25 miljoen abonnees op zijn YouTube-account, en nog eens 11 à 12 miljoen volgers op Instagram. Dat is dubbel zoveel als de drie grootste Europese influencers samen.”

Vanwaar de grote achterstand die ons kleine landje heeft opgelopen? Volgens Jonathan Kubben Quiñonez gaat het om het zogeheten ‘senior problem’. “Senior marketingverantwoordelijken bleven nog heel lang teruggrijpen naar strategieën die in het verleden hun deugdelijkheid hadden bewezen, omdat ze door de evolutie van media niet ingrijpend werden omgegooid. De opkomst van de televisie, of zelfs van Facebook en andere social media was eigenlijk niet meer dan de geboorte van een nieuw medium. Maar toen kwam de marketing influencer, en die ontketende wel een heuse revolutie. Een beroep doen op iemand van buitenaf om de een of andere bedrijfsboodschap te brengen, het was een enorm risico waar heel wat ondernemingen van huiverden. Nochtans is de ‘return on investment’ tig keren interessanter.”

In de nabije toekomst wil hij de functie van content creator structureren, content creators samenbrengen.  Om dat te doen, contacteerde hij tien influencers uit verschillende sectoren om een heuse ‘hub’ te creëren. “Het gaat erom bepaalde diensten te bundelen. Een boekhouder of jurist thuis in auteursrecht bijvoorbeeld, of iemand die prospectie doet. En vervolgens een plek helemaal voor ons, om content te produceren, bedrijven te ontvangen en te tonen waartoe we in staat zijn.”

Een onzekere toekomst, maar wel eentje vol opportuniteiten … Act now!

“Wat me zo bevalt, is dat ik met mijn statief en mijn camera nu kwaliteitsvolle content kan creëren, terwijl je daar vroeger een uit de kluiten gewassen fototoestel, een monteur, een geluidstechnicus enz. voor nodig had. Tegenwoordig zoeken mensen meer en meer naar echtheid en directheid, al dat afgelikte nepgedoe zijn ze wat beu. En dan is social media een handig hulpmiddel. Het effect is ook heel direct, er komen geen tussenstations bij kijken. De klant heeft meer marge, en we zijn heel transparant over de prijs voor de productie, de distributie en al de rest.” Jonathan Kubben Quiñonez ziet alvast een breed spectrum aan toekomstperspectieven voor zijn job.

Omgekeerd is hij wel van mening dat de toekomst dan bol mag staan van de opportuniteiten, de twijfels en onzekerheden zijn er niet minder om: “Ik ben toch ook een beetje bang, want velen onder ons zijn afhankelijk van één enkel medium. Mijn persoonlijke Facebook-account krijgt momenteel meer aandacht dan mijn professionele pagina omdat er een aantal dingen veranderd zijn en je nu moet betalen om je Facebook-pagina te doen opvallen. Het komt er eigenlijk op neer dat de eerste de beste Silicon Valley-kerel met één druk op de knop alles naar de verdommenis kan helpen. Diversifiëren is dus de boodschap. Ik ben ervan overtuigd dat content creators verenigen de juiste manier is om deze voortdurend evoluerende functie de nodige stabiliteit te geven.”

Besluiten doet Jonathan Kubben Quiñonez door te onderstrepen hoe belangrijk het is dat we jongeren warm maken voor het ondernemerschap: “Ze zouden het allemaal moeten uitproberen. De millenials hebben soms problemen met hiërarchie, met hoe organisaties werken. Ze trekken in twijfel wat men hen zegt. Dit is het uitgelezen moment om de koe bij de hoorns te vatten en de kansen die zich aandienen te grijpen!” Hij waarschuwt de jonge generatie wel voor de valstrikken: “Je moet mijn ervaring natuurlijk met een korrel zout nemen. Mijn kijk op de dingen is heel positief, omdat alles nu ook loopt als een trein. Maar je mag niet vergeten dat ik zelf ook heb gesparteld, en ik merk dat heel wat jongeren de hemel verwachten zonder bereid te zijn om door een hel te gaan. Uiteindelijk gaat niemand graag af. Maar de opportuniteiten liggen voor het grijpen. Ik ontmoette al tal van jongeren met ongelooflijke ideeën … en allemaal uit België!”

Wil je meer weten over Jonathan Kubben Quiñonez, surf dan naar zijn Instagram-pagina en zijn website:
https://www.instagram.com/momimfine/
https://momimfine.com/

Word YTiA Ambassador!

Young Talent in Action: elke jongere zonder job is er een te veel.

    Word YTiA Ambassador!
    Word YTiA Ambassador!

Password reset instructions will be sent to your registered email address.